Dat oude normaal is zo slecht nog niet

25 november 2022

Bron: Consudel, november 2022 :

In november schuiven we langzaam door naar de geliefde feestmaand. Voor het eerst in een paar jaar tijd kunnen we die, zoals het er nu naar uitziet, weer eens vrijuit vieren.
De zware pandemiebeperkingen zijn dit jaar niet van toepassing, dus van dat ‘nieuwe normaal’ is gelukkig niet zoveel terecht gekomen. Ik denk dat ik voor de meesten kan spreken, dat we erg uitkijken naar het samenzijn in de laatste weken van het jaar.

De column kunt u hier lezen

Theo Heere, directeur VBZ

Voor best wel veel Nederlanders begon die vrolijke tijd al wat eerder, want los van Sint Maarten (11 november) is het Halloweenfeest (31 oktober) sterk in opkomst. Een op de tien volwassen Nederlanders, de andere gezinsleden nog niet eens meegeteld, viert dit inmiddels actief of versiert het huis.
Thema-snoep en koekjes vallen daarbij erg in de smaak, bleek uit ons landelijke onderzoek. Trouwens, vega(n) varianten wisten de Halloween-vierende consument ook te bereiken. Maar er is dit jaar nog een ander, wat ongewoon getimed, festijn in de winterperiode: het WK Voetbal voor heren.
Waar we normaal op een warm terrasje plaatsnemen voor dit soort wedstrijden, is nu een andere manier van kijken noodzakelijk. Maar misschien wel des te gezelliger!
 
Als branche zitten we natuurlijk nooit stil als het gaat om innovatieve lekkernijen. Waar bepaalde varianten voorheen echt een nicheproduct waren qua populariteit, zie je nu een veel bredere omarming. Dat geldt bijvoorbeeld voor vegetarische en veganistische lekkernijen.
Opvallend is dat de lekkernijen zonder gelatine ook een nieuwe doelgroep weten aan te spreken: Nederlanders die een voorkeur hebben voor halal-producten. In Consudel vertelt VBZ-lid Katja Fassin hoe dat precies in z’n werk is gegaan.
 
Zoals ik eerder schreef, lijkt de weg vrij om komende weken in familieverband of met vrienden samen te zijn en van producten uit onze branche te genieten. Juist nu er zoveel gaande is om ons heen, zijn vertrouwde tradities misschien wel des te waardevoller. Uiteraard hebben VBZ-leden er weer alles aan gedaan om u te verrassen met net weer een andere smaak of textuur. Tenslotte is een verrassende nieuwe lekkernij ondanks de traditionele omkleding altijd welkom. Verandering – van spijs (doet eten) – is zo slecht nog niet. Wat dat betreft, is er wel een parallel te trekken met de verandering van bepaalde tradities. We willen graag dat iedereen zich thuis voelt en daarom kunnen dikwijls relatief kleine aanpassingen ervoor zorgen dat we ons allemáál alsnog welkom voelen.
 
Als branche zijn we ons bewust van het feit dat genieten en mateloosheid niet samen gaan. Ondanks dat verpakkingen makkelijk meerdere keurmerken en logo’s kunnen dragen, blijft die eenvoudige stelregel leidend. Kies je geniet momentjes en doe dat bewust. Dan komt het allemaal goed. Een andere verantwoordelijkheid die wij sterk voelen en waar we inspanningen voor leveren, is die van duurzaamheid. Hoeveel prettiger is om het te weten dat de cacaobonen gebruikt voor de chocoladeletter die je proeft onder humane omstandigheden zijn geoogst en met zo min mogelijk impact op het milieu. Soms zit het ’m in de ‘details’. Dat geeft in mijn ogen een extra dimensie aan het begrip wederkerigheid in de decembermaand. En zo maken we van dat oude normaal toch nog een zeker nieuw normaal.