VBZ onderzoekt jaarlijks de populariteit van verschillende feestdagen of nationale evenementen en de daarbij behorende voorkeuren voor zoete en/of hartige versnaperingen. Denk aan Pasen, Halloween/Sint Maarten, Sinterklaas, Formule-1 Zandvoort en een EK/WK Voetbal. Op basis van een analyse van de onderzoeksresultaten (uitgevoerd door peil.nl) publiceert de branchevereniging over bijvoorbeeld opkomende trends, veranderende smaken/voorkeuren en maatschappelijke ontwikkelingen. Kijk op de perspagina voor voorbeelden van deze publieksonderzoeken.
Sinds 2022 publiceert VBZ jaarlijks een uitgave met branchecijfers uit die een overzicht en analyse biedt van ontwikkelingen en trends in de branche van zoetwaren en hartige snacks. Denk aan (nieuwe) afzetkanalen, populariteit van productcategorieën, import- en exportontwikkelingen en overgewichtsthema’s. VBZ maakt voor de uitgave gebruik van gerenommeerde bronnen als Euromonitor, VCP, CBS en Eurostat, en van eigen onderzoek uitgevoerd door peil.nl. De uitgave is onder meer bedoeld om leden en belangstellenden meer inzage te bieden in de ontwikkeling van de lekkerste branche van Nederland en als hulpmiddel in contact met bijvoorbeeld retailers, politiek, overheden, media en belangenorganisaties.
Branchecijfersboekje PDF-download