Lidl haalt 15 miljoen suikerklontjes uit koek

9 juli 2020

Lidl heeft suiker en ongezond verzadigd vet uit de koekjes gehaald van het private label Sondey. Sommige varianten bevatten tot wel 80 procent minder verzadigd vet.

Koplopers in vetreductie zijn kaakjes zoals Digestive original en Crunchy original, huismerken van Lidl die respectievelijk 81 procent en 78 procent minder ongezond verzadigd vet bevatten. Bij de op kinderen gerichte zogenoemde Uitdeelkoekjes van Cookie circus bedraagt de vetreductie 47 procent. Melk Biscuit melk-aardbei en melk bevatten naast 33 procent minder vet ook 23 procent minder suiker.

15 miljoen suikerklontjes minder

In totaal betreft het op jaarbasis 80.000 kilogram verzadigd vet. Een vermindering met 26,5 procent. Bovendien wordt er, onder het motto Samen Goed eten, op jaarbasis in totaal 60.000 kilogram suiker minder gebruikt. Dat staat gelijk aan 15 miljoen suikerklontjes, laat Lidl in de folder van deze week weten.

Duurzaamheidskeurmerken

Naast de vet- en suikerreductie brengt de discounter onder de slogan Samen duurzaam verschillende duurzaamheidskeurmerken onder de aandacht. Zo vertelt Lidl trots als eerste supermarkt in Nederland voor het volledige assortiment zuivel te zijn overgestapt op weidemelk van koeien die minstens 120 dagen per jaar in de wei komen. Bovendien worden keurmerken als Beter Leven Planet Proof, Bio, UTZ en Fairtrade toegelicht. Lidl gaat er prat op dat vrijwel het hele assortiment verse en diepvriesvis is voorzien van het ASC of MSC duurzaamheidskeurmerk. Ook is alle koffie en thee gecertificeerd.

Duurzame producten van start-ups

In de folder zijn ook de vorige week door Lidl aangekondigde producten van start-ups te zien. Het betreft onder meer producten zoals saucijzenbroodjes met een vulling van krekels, een veganistische Parmezaanse kaas en gefermenteerde groenten. Daarnaast betreft het een aantal producten die zijn gemaakt van producten uit reststromen zoals de Tomato Burger en de Brew Bar, een granenreep die is gemaakt van granen die overblijven na het brouwen van bier.  De producten liggen vanaf donderdag in het schap en zijn ontwikkeld door en in samenwerking met StartLife, een broedplaats voor agrifood start-ups die gelieerd is aan de Wageningen Universiteit.

Lees hier het artikel op de website van Distrifood.

Bron: Distrifood, 6 juli 2020