Bij de zoetwarenbranche is die beweging ook te zien: binnenlands stagneert het verkoopvolume, de export doet het gelukkig beter. Des te belangrijker is het dat we als Nederlandse exporteurs niet in de wielen worden gereden door de eigen overheid, zoals met extra lasten. Een gelijk speelveld, zeker binnen Europa, is van vitaal belang voor onze bedrijven. Daar gaat 2024 een cruciaal jaar in worden. Ook als je kijkt naar eventuele regeringswissels bij landen buiten Europa die op hun beurt weer handelsrestricties met zich mee kunnen brengen.
Met de coronajaren achter ons zijn veel zaken weer terug naar dat ‘oude normaal’. Zo ook de ISM in Keulen. Waar in 2023 nog gekozen werd voor de maand april om de koude en dus virusrijkere kalendermaanden te mijden, is nu eind januari weer terug van weggeweest. Ook is het evenement weer vierdaags zoals vanouds. Natuurlijk is VBZ weer van de partij, samen met onze partner DSEA. Zo is er een stukje Holland in Keulen voor alle leden en nieuwsgierige niet-leden. Mét uiteraard bittergarnituur. We zijn erg nieuwsgierig naar alle innovaties en ervaringen die de Nederlandse ondernemers met ons zullen delen. Dat zijn er overigens 20% meer dan bij de vorige editie.
Behalve een te beëdigen premier, zijn er in Den Haag concreet 67 kakelverse Kamerleden en 13 ‘herintreders’ tot ons hoogste democratische orgaan toegetreden. Dat betekent voor een lobbyorganisatie als de onze dat er veel kennismakingen op touw moeten worden gezet. Want de verdeling van de verschillende portefeuilles is natuurlijk volledig opgeschut. En daarbovenop natuurlijk een andere verhouding tussen politieke stromingen. Uiteraard waren we al sinds de val van het kabinet actief bezig om de kandidaat-Kamerleden nader te leren kennen. Als branchevereniging denken we vooruit en bewegen we mee met de kansen die ons geboden worden. Het geeft ons tegelijkertijd enorm veel energie.
In dat kader hebben we als organisatie ook kritisch naar onze eigen tools gekeken, zoals de publieke website en het ledenportaal. Die hebben inmiddels een volledige metamorfose ondergaan om weer helemaal van deze tijd te zijn: gebruiksvriendelijk, overzichtelijk en to-the-point. Ik nodig iedereen uit om ons – ja, weer dat woord – nieuwe visitekaartje eens uitgebreid te komen bekijken.