Sinterklaas 2023: familiefeest trotseert impact inflatie

30 november 2023

VBZ PERSBERICHT | Den Haag, 30 november 2023

Dit jaar viert 53% van de Nederlanders Sinterklaas, waarmee het steevast tot de populairste tradities in Nederland blijft behoren. De grappen en avonturen in het dagelijkse Sinterklaasjournaal worden niet voor niets in vele klaslokalen herbeleefd. Hoofdreden voor volwassenen om het feest te vieren is de gezelligheid die het met zich meebrengt, maar ook nostalgie en traditie worden als redenen aangedragen. Over traditie gesproken; los van pakjes is het een feest van zoete lekkernijen. Koploper qua inkoop dit jaar is strooigoed (pepernoten kruidnoten etc.) dat door 30% van de consumenten wordt gekocht, gevolgd door de chocoladelekkernij (letters, figuren, nepmunten) met 16%. De top vijf bestaat verder uit respectievelijk gevulde speculaas (de favoriet van 45-plussers) met 14%, gewone speculaas (10%) en amandelstaaf (9%). Ondanks haar tweede plaats bij inkoop maakt de chocoladelekkernij de grootste kans om in een schoen(tje) aangetroffen te worden. Daarbij geldt wel dat hoe hoger het gezinsinkomen hoe groter de kans wordt op zo’n schoencadeautje.

In opdracht van VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten, hield Peil.nl afgelopen weekend een representatieve peiling onder 6.500 respondenten door het hele land.

Prijsbewuste hulpsint en pieten

De impact van de inflatie in supermarkten is zeer duidelijk te merken wat betreft de inkoop van zoete lekkernijen: zeven op tien consumenten kiest – sterk afhankelijk van diens inkomen – voor aanbiedingen, bezoekt discounters, pakt eens vaker een huismerk of kijkt in het algemeen kritischer naar de prijzen. Wat het onderzoek verder duidelijk maakt: hoe ouder de consument, hoe groter de trouw aan het A-merk. Strooigoed is bij consumenten onder de 45 jaar twee- tot driemaal zo populair vergeleken met oudere leeftijdscategorieën, wat wellicht samenhangt met de levensfase of gezinssamenstelling.

Zoveel lekkernijen: en de calorieën dan?

Als het gaat om het letten op extra calorieën als gevolg van dat lekkers, is men daar vanaf 45 jaar een stuk bewuster mee bezig is. Ook zijn vrouwen meer bezig met de extra calorieën dan mannen: 50% tegenover 44%. Als het gaat om de verantwoordelijkheid om niet teveel lekkers te consumeren, geeft negen op de tien consumenten aan dat dit toch echt de eigen verantwoordelijkheid betreft. Onder de 35 jaar wordt door één op twaalf de overheid hierbij een rol toebedeeld, maar boven de 35 jaar is hier geen draagvlak voor te vinden.

Verrassen en verleiden

Dennis Teeken, commercieel directeur van (VBZ-lid) Koninklijke Verkade: “Gemiddeld koopt de Nederlander twee Sinterklaas-items per jaar. Verrassing en verleiding op de winkelvloer is en blijft daarbij belangrijk. Naast onze chocoladeletters hebben we bij Verkade dit jaar koekproducten aan ons Sinterklaas-assortiment toegevoegd. Daarmee konden we het seizoen ‘eerder starten’ en tegelijk een bredere doelgroep aanspreken. Onze winterse variant van Sultana, omgedoopt tot Sintana, doet het erg goed in de verkoop. Hier zijn we natuurlijk erg trots op.”