Voor het tweede jaar brengt VBZ een uitgave met branchecijfers uit die overzicht en analyse biedt van ontwikkelingen en trends in de branche van zoetwaren en hartige snacks (jaren 2013 tot en met 2021). Denk aan (nieuwe) afzetkanalen, populariteit van productcategorieën, import- en exportontwikkelingen en overgewichtsthema’s.
Zo nam de consumptie van suiker, zout en verzadigd vet uit zoete versnaperingen zeer gestaag af tussen 2016 en 2021. En de Coronacrisis bleek een stevige stimulans voor het online verkoopkanaal. Zoutjes en noten hebben afgelopen jaren erg aan populariteit gewonnen.
Uit een eigen consumentenpeiling naar de invoer van een eventuele suikertaks kwam naar voren dat gemiddeld 39% van de Nederlanders voorstander is. Echter, 61% van de Nederlanders heeft er geen vertrouwen in dat een suikertaks leidt tot minder consumptie van suikerhoudende producten. VBZ maakte voor de uitgave gebruik van bronnen als Euromonitor, CBS en Eurostat, en van eigen onderzoek uitgevoerd door peil.nl. De uitgave is onder meer bedoeld om leden en belangstellenden meer inzage te bieden in de ontwikkeling van de lekkerste branche van Nederland en als hulpmiddel in contact met bijvoorbeeld retailers, politiek, overheden, media en belangenorganisaties.
Het boekje is te downloaden en fysiek opvraagbaar door een mail te sturen naar vbz@vbz.nl. Ook is het boekje online in te zien.