Chocoladepaaseitjes blijven dé paastraditie: meer dan driekwart van de paasvierders haalt ze in huis. En bijna een derde verstopt ze ook echt, vooral voor (en met) kinderen. Wat opvalt? Discounters en drogisterijen zijn dit jaar dé favoriete plekken voor de paasaankopen. De flink gestegen chocoladeprijzen spelen daarbij waarschijnlijk een rol.
Nieuwe smaaktrend: pistache in opmars
Voor het eerst is er specifiek gekeken naar de opkomst van pistache-(chocolade)eitjes, zoals je die kent van de populaire Dubaireep. Vooral onder jongvolwassenen (tot 35 jaar) in de regio Amsterdam wint deze smaak terrein – 1 op de 10 kiest hiervoor. Maar ook buiten de Randstad groeit pistachesmaak gestaag mee als nieuwe paashit.
De cijfers komen uit een peiling die Peil.nl uitvoerde in opdracht van VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten. Bijna 4.500 volwassen Nederlanders uit alle hoeken van het land deden mee.
Prijs bepaalt paasaankoop
Volgens Theo Heere, directeur van VBZ, blijven klassiekers als melk, puur, praliné en hazelnoot onveranderd populair. Dit ondanks een ‘lawine’ aan nieuwe smaken. Toch ziet hij ook een duidelijke trend: “Een kwart van de respondenten zegt minder chocoladepaaseitjes te kopen dan vorig jaar. Niet gek, want sinds 2021 zijn de prijzen met 50 tot 70% gestegen. Maar één ding is zeker: chocolade is een verwenproduct dat mensen blij maakt en waar altijd vraag naar zal zijn. En dat blijft zo, zelfs als chocolade in een nog luxere categorie zou belanden.”
Niet alleen chocolade
Naast chocoladepaaseitjes gaan ook andere paasproducten goed over de toonbank. Zo koopt bijna 40% van de paasvierders ook gewone eieren om te koken. En verder zijn het paasbrood, verse croissants en afbakbroodjes die paasontbijt of -brunch compleet maken.